До председателя на
Комисията за борба с корупцията при НС
До главния прокурор
на Република България
До председателя на
Сметна палата
До директора на Агенция
за държавна финансова инспекция
До председателя на Държавна
агенция Национална сигурност
До директора на ТД на Държавна
агенция Национална сигурност
ОТНОСНО: Действия на кмета на община Ямбол в качеството му на представляващ община Ямбол по откриване, провеждане и възлагане на обществени поръчки с възложител община Ямбол -
Уважаеми господа,
предвид регламентираната от действащото законодателство компетентност и правомощия на поверените ви органи, както и с оглед, че конкретните проблеми, изложени в настоящия сигнал са относими и касаят цялата общественост и население на община Ямбол и са от особена значимост, с цел предотвратяване на бъдещи отрицателни последици и въздействие върху обществото, считаме за целесъобразно и законосъобразно Вашето сезиране с молба за извършване на проверки във връзка с изложените по-долу факти и предприемане на съответните действия при констатиране на данни за извършени закононарушения и/или престъпления.
Фактите касаят следното:
1. С решение № ТУ 03/0008 от 30.04.2008 г. на кмета на община Ямбол е открита процедура по Закона за обществените поръчки за възлагане на обществена поръчка с предмет "Депониране на битови отпадъци - ежедневно разтоварване на битови отпадъци, генерирани от живущите и временно пребиваващи граждани на гр. Ямбол на определена площадка, съгласно технологичните изисквания за експлоатация на депа" с обект на поръчката - услуги по смисъла на чл.5 от ЗОП.
Под № 00339 - 2008 - 0007 в регистъра на АОП е публикувано посоченото решение, както и обявление за обществената поръчка. Видно от посоченото обявление, количеството и обема на поръчката се определят "съгласно приложената в документация количествено-стойностна сметка", а начинът на финансиране и плащане е "съгласно приложения в документацията проектодоговор".
На следващо място, съгласно посоченото обявление, срокът на договора или крайният срок за изпълнение на поръчката е определен в месеци и е посочен като "360" месеца, т.е. в години става 30 години!
За изпълнение на обществена поръчка "Експлоатация и поддържане на депо за битови отпадъци гр. Ямбол, закриване, рекултивация, мониторинг и следексплоатационни грижи" с обект - услуги, от страна на кмета на община Ямбол в качеството му на възложител е сключен ДОГОВОР № 101/01.09.2008 г. за експлоатация и поддържане на депо за битови отпадъци гр. Ямбол с изпълнител "Еко ЕУ Технолоджи" с БУЛСТАТ 119671338 гр. Сливен, ул. "Старозагорско шосе".
Общата стойност на договора е 6 664 704.61 лв. без ДДС, която е дължима от възложителя за период от 5 /пет/ години, т.е. не по-малко от 1 332 940.90 лв. без ДДС в годишен размер.
Изложените факти навеждат следните въпроси относно законосъобразността и целесъобразността при възлагане на поръчката:
а/ При вземане на решение за откриване на процедурата липсват данни за определяне на стойността на обществената поръчка, която съобразно императивните норми на ЗОП се определя към датата на вземане на решението за откриване на процедурата за възлагане на обществената поръчка. Стойност на поръчката не е посочена и в обявлението, докато при сключване на договора същата е конкретизирана в размер на 6 664 704.61 лв. без ДДС.
Липсата на конкретизация при определяне на стойността на поръчката кореспондира с обстоятелството, че съобразно нормите на Закона за местни данъци и такси - чл.66, средствата, необходими за дейността "проучване, проектиране, изграждане поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или други инсталации и съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци" се определят в годишен размер за всяко населено място с решение на Общинския съвет, въз основа на одобрена план-сметка за конкретния вид дейност, включваща необходимите разходи за осъществяване на този вид дейност. В тази връзка, съобразно нормите на Закона за общинския бюджет - разходите по бюджета на община Ямбол не могат да се извършват в размери на постъпленията от приходите по бюджета, определени по съответния законоустановен ред за съответните видове дейности, включително посочената такава. Нещо повече - при липса на решение на компетентния орган /Общинския съвет/ по определяне на годишния размер на средствата, липсва основание за поемане на задължения от страна на община Ямбол по възлагане и финансиране на този вид дейност.
б/ Определеният от възложителя срок за изпълнение на поръчката /по обявление - 360 месеца /30 години/, по договор - 5 години, е в нарушение на нормите на ЗОП и ЗОБ.
Съобразно чл.5 от ЗОП, обществените поръчки на услуги се възлагат за срок до 4 години. По изключение срокът може да бъде определен на 5 години, но мотивите за определяне на такъв срок на изпълнение следва да бъдат изложени от възложителя в решението за откриване на процедурата, респективно в обявлението за обществена поръчка. В конкретния случай липсват мотиви за определяне на такъв срок на изпълнение на поръчката. Нещо повече, с оглед изложеното по-горе, е невъзможно определянето на подобен срок за изпълнение предвид липсата на средства по бюджета на община Ямбол за изпълнение на този вид дейност.
Изложеното обосновава извода, че от страна на възложителя при откриване, провеждане и възлагане на процедурата са допуснати съществени нарушения на закона, без да се коментират критериите за избор на изпълнителя.
На практика, в конкретния случай, с така сключения договор възложителят в лицето на кмета на община Ямбол е задължил община Ямбол и обществеността за период от пет години напред с посочения общ размер на сумата от 6 664 704.61 лв. без ДДС и при липса на подобни средства по бюджета на община Ямбол.
2. С Решение № ТУ 03/0013/ 09.06.2008 г. на кмета на община Ямбол е открита процедура по ЗОП за възлагане на обществена поръчка с предмет "Почистване и поддържане на чистотата на главната улична мрежа и прилежащите й тротоари, автобусни спирки и пешеходни зони по улици, тротоари, площадни пространства в Централна градска част, входно-изходни булеварди и улици с интензивно транспортно движение на територията на гр. Ямбол. Поддържане на зелените площи на територии, предназначени за широко обществено ползване в гр. Ямбол", с предмет на поръчката - услуги по смисъла на чл.5 от ЗОП.
Под № 00339 -2008 - 0013 в регистъра на АОП е публикувано посоченото решение, както и обявление за обществената поръчка. Видно от посоченото обявление, количеството и обема на поръчката се определят "съгласно количествено-стойностната сметка, приложена в документацията за участие", а условията на плащане предвиждат, че "разплащането става с представени от изпълнителя и заверени от възложителя месечни и междинни протоколи за приемане на извършените дейности и въз основа на издадена фактура".
На следващо място, съгласно посоченото обявление, срокът на договора или крайният срок за изпълнение на поръчката е определен в месеци и е посочен като "36" месеца, т.е. в години става 3 години.
След провеждане на откритата процедура в регистъра на АОП е публикувана информация за сключен договор за възлагане на обществена поръчка, видно от която:
За изпълнение на обществена поръчка "Почистване, поддържане на чистотата и озеленените територии за обществено ползване на гр. Ямбол" с обект - услуги, от страна на кмета на община Ямбол в качеството му на възложител, е сключен ДОГОВОР № 102/12.09.2008 г. за поддържане на чистотата и озеленените територии с изпълнител - ГД"Комунални дейности и благоустройство" с БУЛСТАТ 128629306 гр. Ямбол ,ул."Елховско шосе", което гражданско дружество е и единственият участник в откритата процедура.
Общата стойност на договора е 4 230 000 лв. без ДДС, която е дължима от възложителя за период от 3/три/ години, т.е. не по-малко от 1 410 000 лв. без ДДС в годишен размер.
Изложените факти навеждат следните въпроси относно законосъобразността и целесъобразността при възлагане на поръчката:
а/ При вземане на решение за откриване на процедурата, липсват данни за определяне стойността на обществената поръчка, която съобразно императивните норми на ЗОП се определя към датата на вземане на решението за откриване на процедурата за възлагане на обществената поръчка. Стойност на порчката не е посочена и в обявлението, докато при сключване на договора сщата е конкретизирана в размер на 4 230 000 лв. без ДДС.
Липсата на конкретизация при определяне на стойността на поръчката кореспондира с обстоятелството, че съобразно нормите на ЗМДТ - чл.66, средствата, необходими за дейността "почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване" се определят в годишен размер за всяко населено място с решение на Общинския съвет, въз основа на одобрена план-сметка за конкретния вид дейност, включваща необходимите разходи за осъществяване на този вид дейност. В тази връзка, съобразно нормите на ЗОБ - разходите по бюджета на община Ямбол не могат да се извършват в размери над постъпленията от приходите в бюджета, определени по съответния законоустановен ред за съответните видове дейности, включително посочената такава. Нещо повече, при липса на решение на компетентния орган /Общинския съвет/ по определяне на годишния размер на средствата, липсва основание за поемане на задължения от страна на община Ямбол по възлагане и финансиране на този вид дейност.
б/ Определеният от възложителя срок за изпълнение на поръчката по обявлението е 36 месеца, а по договор - 3 години.
В конкретния случай липсват мотиви за определяне на такъв срок за изпълнение на поръчката, тъй като, с оглед изложеното по-горе, е невъзможно определянето на подобен срок за изпълнение предвид липсата на средства по бюджета на община Ямбол за изпълнение на този вид дейност.
Изложеното обосновава извода, че от страна на възложителя при откриване, провеждане и възлагане на процедурата са допуснати сществени нарушения на закона.
На практика, в конкретния случай, с така сключения договор възложителят в лицето на кмета на община Ямбол е задължил община Ямбол и обществеността за период от три години напред с посочения размер на сумата от 4 230 000 лв. без ДДС и при липса на подобни средства по бюджета на община Ямбол.
в/ Избраният от възложителя изпълнител по сключения договор, посочен по-горе, е дружество по смисъла на чл.357 и сл. от ЗЗД, в което съдружници са "Еко Бул Агро" ЕООД гр. Сливен, ул. "Агликина поляна" с ЕИК 119620272 и "Комуналуниверс" ЕООД гр. Ямбол ул. "Елховско шосе" с ЕИК 838168437.
Вторият съдружник "Комуналуниверс" е дружество, чийто капитал е 100 % общинска собственост на община Ямбол.
Съобразно разпоредбите на ТЗ, ЗМСМА и действащата местна Наредба за условията и реда, при които общината упражнява правата си на собственик върху общинската част от капитала в търговските дружества, правомощията и компетентността на Общо събрание - върховен орган за управление на търговско дружество с ограничена отговорност и едноличен собственик на капитала, се упражняват от Общински съвет Ямбол.
Съобразно чл.147 ал.2 и чл.137 ал.1 т.6 от ТЗ, чл.21 от ЗМСМА и чл.9 ал.1 т.5 от Наредбата за условията и реда, при които общината упражнява правата си на собственик върху общинската част от капитала в търговските дружества, единствено от компетентността на Общински съвет - Ямбол, в качеството му на принципал, е въпроса относно вземане на решение за участие на "Комуналуниверс" ЕООД гр. Ямбол, включително и такива, учредени по см. на ч.357 и сл. на ЗЗД.
В конкретния случай при учредяване на дружеството, избрано за изпълнител на обществената поръчка, липсва надлежно и законоизискуемото решение на Общински съвет Ямбол за участие на "Комуналуниверс" ЕООД гр. Ямбол в ГД "Комунални дейности и благоустройство" гр. Ямбол. Горното обосновава извода за недействителност на учреденото и избрано за изпълнител на поръчката ГД "Комунални дейности и благоустройство" гр. Ямбол.
Допуснатият при учредяване на дружеството-изпълнител порок неминуемо рефлектира и върху сключения договор за изпълнение на поръчката и действието му.
3. С Решение № ТУ 03/0031/05.09.2008 г. на кмета на община Ямбол е открита процедура по ЗОП за възлагане на обществена поръчка с предмет "Проектиране и строителство на магистрален водопровод по ул. "Генерал Заимов", в участъка от ул. "Янко Сакъзов" до ул. "Търговска", и по ул. "Граф Игнатиев", в участъка от ул. "Търговска" до Обходен път-Юг. Проектиране и строителство на разпределителен водопровод по ул. "Граф Игнатиев", в участъка от ул. "Милин камък" до бул. "Крайречен". Проектиране и строителство на канализационен клон по ул. "Граф Игнатиев", в участъка от ул. "Милин камък" до ул. "Даскал Белчев"", с обект на поръчката - строителство.
Под № 000339 - 2008 - 0021 в регистъра на АОП е публикувано посоченото решение, както и обявление за обществената поръчка. Видно от посоченото обявление, количеството и обема на поръчката се определят "съгласно техническото задание от документацията за участие", а условията на плащане предвиждат, че "заплащането на проектирането и СМР се извършва след осигуряване на целево финансиране за описания в договора обект по бюджета на община Ямбол или друг източник на привлечени средства".
На следващо място, съгласно посоченото обявление, срокът на договора или крайният срок за изпълнение на поръчката е определен в месеци и е 4 месеца.
След провеждане на откритата процедура в регистъра на АОП е публикувана информация за сключен договор за възлагане на обществената поръчка, видно от която:
За изпълнение на обществена поръчка - "Проектиране и строителство на улични водопроводи и улична канализация по ул. "Генерал Заимов" и ул. "Граф Игнатиев" гр. Ямбол", с обект - строителство, проектиране и изпълнение, от страна на кмета на община Ямбол, в качеството му на възложител, е сключен ДОГОВОР № 107/10.11.2008 г. за проектиране и строителство с изпълнител "Диана-комерс-1" ЕООД с ЕИК 128018756 гр. Ямбол ул. "Златен рог" 80, представлявано от едноличния собственик на капитала Кольо Желев Колев, което дружество е и единственият участник в откритата процедура.
Общата стойност на договора е 3 591 587.15 лв. без ДДС, която е дължима от възложителя за период от 2 месеца.
Изложените факти навеждат следните въпроси относно законосъобразността и целесъобразността при възлагане на поръчката:
а/ При вземане на решение за откриване на процедурата, липсват данни за определяне на стойността на обществената поръчка, която съобразно императивните норми на ЗОП се определя към датата на вземане на решението за откриване на процедурата за възлагане на обществената поръчка. Стойност на поръчката не е посочена и в обявлението, докато при сключване на договора същата е конкретизирана в размер на 3 591 587.15 лв. без ДДС.
Липсата на конкретизация при определяне на стойността на поръчката кореспондира с обстоятелството, че по бюджета на община Ямбол за
Нещо повече, видно от условията на поръчката, определени от възложителя "заплащането на проектирането и СМР се извършва след осигуряване на целево финансиране за описания в договора обект по бюджета на община Ямбол или друг източник на привлечени средства". Следователно, още при обявяване на поръчката възложителят е със знанието, че за изпълнение на възложената поръчка липсва осигурено финансиране, но независимо от това, съобразно сключения договор, същият е задължил община Ямбол с плащане на общата стойност на поръчката, което следва да бъде извършено до изтичане на
В тази врзка считаме, че при липса на решение на компетентния орган /Общински съвет/ по определяне на годишния размер на средствата, необходими за изпълнение на поръчката, липсва основание за поемане на задължения от страна на община Ямбол по възлагане и финансиране на този вид дейност.
Не на последно място следва да се отбележи, че според независими експерти, договорената от възложителя обща стойност на поръчката за този вид и обем на работа се явява няколкократно завишена.
б/ На следващо място следва да се отбележи, че в предмета на поръчката се включва проектиране и строителство. В конкретния случай, проектирането е извършено впоследствие, тъй като строително разрешение за обекта е издадено към датата на приключване на изпълнението. Проект за обекта не е съгласуван от експертен съвет и липсват данни за надлежно осъществен строителен надзор.
Изложеното обосновава извода, че от страна на възложителя при откриване, провеждане и възлагане на процедурата са допуснати съществени нарушения на закона.
На практика, в конкретния случай, с така сключения договор възложителят в лицето на кмета на община Ямбол е задължил община Ямбол и обществеността с посочения размер на сумата от 3 591 587.15 лв. без ДДС, при липса на подобни средства по бюджета на община Ямбол.
Изложеното е относимо само до три възложени обществени поръчки, като, видно от данните, само за изтеклата
При условие, че не се изпълняват поетите по сключените договори задължения, то за община Ямбол неминуемо ще настъпят значителни неблагоприятни последици, включително финансови такива.
Уважаеми господа, повдигнатите въпроси, свързани с незаконосъобразни действия на кмета на община Ямбол в качеството му на представляващ община Ямбол, по откриване, провеждане и възлагане на обществени поръчки, са от особена значимост, тъй като касаят цялата местна общественост, поради което и с цел предотвратяване на бъдещи отрицателни последици и въздействие върху обществото, считаме за необходимо предприемането на действия от ваша страна в рамките на дадената ви от закона компетентност.
С уважение:
Наско Стефанов "Не на корупцията"
Пламен Майсторов "Не на корупцията"
Каньо Канев "За Ямбол"
Мила Табакова "Не на корупцията"
Любомир Керемедчиев "Не на корупцията"
Георги Зафиров
Иван Петков
Станимир Кескинов
Николина Хаджигеоргиева "За Ямбол"
Димчо Ненчев "За Ямбол"
Румен Банков коалиция БСП
Йордан Милков "За Ямбол"
Димитър Бъчваров коалиция БСП
Антоанета Антонова коалиция БСП
Николай Ганев "Не на корупцията"
Кръстьо Петров "Атака"
Меглена Банова коалиция БСП
Неделчо Парапанов коалиция БСП
Нели Стефанова коалиция БСП
Ясен Киров ЗНС
Христо Дянков коалиция "Десен алианс"
Няма коментари:
Публикуване на коментар