На сесията на Общински съвет - Ямбол на 18.05.2009 г. най–много дискусии предизвика точката, касаеща отчетите на общинските дружества. Продължителните дебати при обсъждането се концентрираха върху “Комуналуниверс” ЕООД. Основните въпроси, които бяха поставени са: какво е състоянието на дружеството, как се управлява и как общинската фирма е станала съдружник в ГД"Комунални дейности и благоустройство", без знанието и съгласието на Общинския съвет.
В хода на обсъждането, общинският съветник г-н Георги Зафиров изложи множество тревожни факти за това дружество, които остават скрити от Общинския съвет и отбеляза, че в материала на вносителя липсва предложение за освобождаване от отговорност на Управителя на “Комуналуниверс” ЕООД за
1. На 8.01.2008 г. г-н Атанас Карамарков подава молба до кмета, да бъде освободен от 11.01.2008 г. /б.а. - забележете, че датата е добавена по-късно с химикал/ по взаимно съгласие на основание чл.36 т.2 от Договора му за управление.
2. На 11.01.2008 г. секретарят на общината /б.а. – Милчо Коев/ връчва едно уведомително писмо /???/ на управителя, че кметът прекратява сключения на 25.10.2006 г. Договор за възлагане управлението на “Комуналуниверс” ЕООД, считано от 11.01.2008 г.
Налице е един правен абсурд, защото:
а/ липсва акта, с който е извършено решението на кмета, т.е. липсва заповед със съответните реквизити: номер;дата; основания; разпореждане; подпис и печат.
б/ кметът няма никакви правомощия да освобождава или прекратява договорите на управителите на общинските фирми, защото това действие е в изключителните правомощия на Общинския съвет, който изпълнява функциите на Общото събрание в общинските търговски дружества, според ЗОС; ЗМСМА и ТЗ.
Кметските правомощия относно общинските фирми са определени да бъдат единствено от оперативен порядък и са фиксирани в чл.10 на Наредбата за условията и реда, при които Общината упражнява правата си на собственик върху общинската част на капитала в търговските дружества / за по-кратък запис ще се използва по-нататък - Наредба за ***/.
Фриволното тълкуване от Георги Славов на текста на Наредбата, че кметът сключва и прекратява договорите за възлагане управлението на ЕООД и това му давало право по своя воля да взема подобни решения и да ги изпълнява, е направо смехотворно. Ясно е казано, че тези решения се вземат от Общинския съвет.
в/ създаден е заплетен юридически казус, защото независимо от подадената молба от управителя за освобождаване по взаимно съгласие, едната страна, т.е. Общинският съвет, не е разгледал и приел съответното Решение по нея, а вместо него кметът е взел еднолично решение, в разрез със закона. Това поставя въпроса: Законно ли е действието на кмета и носи ли отговорност ?
3. На 11.01.2008 г. кметът със свое РЕШЕНИЕ № ТД-01,0001 /11.01.2008 г. упълномощава г-н Иван Божилов да представлява и управлява “Комуналуниверс” ЕООД, като Прокурист и да извърши пререгистрацията на дружеството.
Отново е налице едно правно недоразумение и своеволие, защото според чл.41 от ЗМСМА кметът няма правомощията, с които може да упълномощи някого. Очевидно е, че кметът е използвал друга форма, когато като разпоредител на своите правомощия е подписвал този документ.
Тази промяна на формата не е толкова безобидна, както изглежда на пръв поглед. В изпълнение на своите правомощия Общинският съвет е този, който взема РЕШЕНИЯ. Напълно е възможно да е използван термина “решение”, за да бъдат подведени служителите от Агенцията по вписвания в Търговския регистър, че зад него стои съответно решение на Общинския съвет, каквото всъщност няма.
5. На 19.06.2008 г., според справката от ТР, е заличен като орган на управлението управителят на дружеството. На практика неговото представляване и управление след тази дата, се извършва само от прокуриста Ив. Божилов. В резултат на извършените действия от кмета и прокуриста, пренебрегвайки изричните правомощия на Общинския съвет, общинското дружество е без Управител вече цяла година. Последиците за фирмата могат да се окажат катастрофални, понеже ТЗ разпорежда спрямо подобни случаи следното: Прекратяване по решение на съда.
7. На 12.09.2008 г. “почистването” и “озеленяването” е дадено с договор на ГД "Комунални дейности и благоустройство", за срок от
Твърди се също, че прокуристът е извършил редица злоупотреби със служебното си положение с цел лично обогатяване – например: продава личният си лек автомобил “Ситроен” на някакво лице в гр.Котел и след това го изкупува от него, вече за нуждите на “Комуналуниверс” за около 16 000 лв. - естествено с парите на общинската фирма; изчезнали са няколко тона медни проводници от тролейбусните линии, които са на отговорно пазене във фирмата от години; бракувани са дълготрайни материални активи и са продадени като скраб, без да им е изтекъл амортизационни период и без съответното разрешение от Общинския съвет.
Ако трябва да се направи анализ на хронологията на събитията става ясно, че дружеството и сключените от него договори са незаконни. Защото то няма управител, който е избран от едноличния собственик на капитала в случая Общински съвет- Ямбол.
В чл.27 от договора за учредяване на ГД "Комунални дейности и благоустройство" е
посочено, че участието на "Комуналуниверс" ЕООД е въз основа на Решение на Общото събрание /разбирай Общинския съвет/, проведено на 25 юли 2008 г. На тази дата заседание на Общински съвет - Ямбол не е имало. Това поставя въпроса за автора на документа с невярно съдържание.
Няма коментари:
Публикуване на коментар