Окръжна прокуратура
Гр. Ямбол
СИГНАЛ
От група общински съветници
ОТНОСНО: Съставени от кмета на община Ямбол документи с невярно съдържание
Сигнализираме Окръжна прокуратура – Ямбол за извършени престъпления по реда на чл.310 от Наказателния кодекс от страна на кмета на община Ямбол. Сигнализираме ви в качеството си на общински съветници от различни политически сили в Общински съвет – Ямбол (Решение №291/29.10.2007г. на ОИК - Ямбол), спазвайки задълженията си по Конституция на Република България и Закона за местното самоуправление и местната администрация да спазваме и следим законността на действията на общината и във всичките си действия да се ръководим от интересите на гражданите. По тази причина настояваме да бъде образувана проверка по следните случаи:
I. На 11 януари 2008 г. кметът на Ямбол Георги Славов е издал Решение № ТД-01,0001/ 11.01.2008 г. и е подписал Договор за търговско управление от 11.01.2008 г., с който възлага задължения на прокурист на Иван Божилов Божилов на общинското дружество “Комуналуниверс” ЕООД, ф.д.1059/91 по описа на ЯОС.
Съгласно чл.35 ал.1 от Наредба за условията и реда, при които Общината упражнява правата си на собственик върху общинската част на капитала в търговските дружества на ОбС – Ямбол, „управителите и контрольорите на едноличните дружества с ограничена отговорност, членовете на съветите на директорите и надзорните съвети се определят с решение на Общинския съвет след провеждане на конкурс”. Ал. 2 от същия член гласи, че „Решението за провеждането и условията за участие в конкурса, както и одобряването на проектодоговора се взема от ОбС, а провеждането му се организира от кмета на общината”.
Със свое решение на 21 заседание, проведено на 18 май
Предходният конкурс за избор на управител на „Комуналуниверс”ЕООД е проведен през есента
На 8.01.2008 г. Атанас Карамарков подава молба до Кмета, да бъде освободен от 11.01.2008 г. по взаимно съгласие на основание чл.36 т.2 от Договора му за управление.
До този момент няма решение на Общински съвет – Ямбол за освобождаване на управителя, съгласно НУРОУПСОЧКТД. Не ни е известно и да има издадена заповед на Кмета на община Ямбол за освобождаването на инж. Карамарков. В Агенцията по вписванията е внесено само уведомително писмо Изх.№ 94 АА/006/11.01.2008 г. до Атанас Карамарков, с което Кметът го уведомява, че във връзка с подадено заявление от 08.01.2008 г., прекратява сключения на 25.10.2006 г. договор за възлагане управлението на „Комуналуниверс”ЕООД, считано от 11.01.2008 г. Това писмо не би могло да се тълкува като заповед за освобождаване, тъй като в него липсват задължителните за това реквизити: основание за прекратяване на договора и т.н.
Съмненията ни за недобросъвестност от страна на Кмета на Община Ямбол се потвърждават и от факта, че Атанас Карамарков е заличен в Търговския регистър като управител на „Комуналуниверс”ЕООД чак на 19.06.2008 г., тоест 6 месеца по-късно.
На 11 януари
Със свое РЕШЕНИЕ № ТД-01,0001 /11.01.2008 г. Кметът на Общината упълномощава г-н Иван Божилов да представлява и управлява “Комуналуниверс” ЕООД, като Прокурист и да извърши пререгистрацията на дружеството. Документът е заверен нотариално от нотариус Таня Данаилова на 29.01.2008 г. Съмненията ни за достоверност на съдържанието, обаче, се основават на следното:
1. Решение на Кмета на община Ямбол с № ТД – 01,0001/ 11.01.2008 г. не е вписано в деловодната система на общината;
2. Съгласно чл.44 ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, „в изпълнение на своите правомощия кметът на общината издава заповеди”. Решения се приемат само от Общинския съвет, а такова няма.
3. С отказ № 20080116145515/22.01.2008 г. Агенция по вписванията отказва пререгистрация на „Комуналуниверс” ЕООД – гр.Ямбол по заявление с рег. № 20080116145515 от 16.01.2008г. с мотиви: „Заявителят Иван Божилов не е измежду лицата, които имат право да подадат заявление за пререгистрация на "Комуналуниверс" ЕООД съобразно разпоредбата на чл.15 от Закон за търговския регистър свързано и с декларацията по чл.13, ал.5 от ЗТР и отговорността по чл.313 от НК, обстоятелствата се заявяват от търговеца лично. В конкретния случай това е Атанас Карамарков”. Към този момент Решение на Кмета на община Ямбол с № ТД – 01,0001/ 11.01.2008 г. не се коментира от Агенцията по вписванията, което води до съмнения, че не е приложено към документите.
4. Това решение се цитира едва в следващ отказ на Агенцията по вписванията с № 20080205114649 / 21.02.2008 г. по заявление с рег.№ 20080205114649 от 05.02.2008 г. за вписване на нови обстоятелства за „Комуналуниверс”ЕООД.
От същата дата – 11.01.2008 г. Кметът на община Ямбол Георги Иванов Славов подписва Договор за търговско управление, с който възлага на Иван Божилов Божилов да управлява и представлява „Комуналуниверс”ЕООД до възлагане управлението на дружеството по реда на Наредбата за условията и реда, при които общината упражнява правата си на собственик върху общинската част на капитала в търговските дружества. Договорът е нотариално заверен отново от нотариус Таня Данаилова на 31 януари
Съгласно чл.21 от Търговския закон, обаче, договор с прокурист може да подпише само търговец. Кметът на общината е орган на изпълнителната власт, не е търговец. Съгласно чл.10 ал. 1 НУРОУПСОЧКТД на Обс-Ямбол, Кметът на общината упражнява правата на едноличния собственик на капитала в общинските еднолични дружества с ограничена отговорност, с изключение на изричните правомощия на Общинския съвет. Възлагането на управление е изрично правомощие на Общинския съвет, според чл.8, чл.9 и чл.35 от същата наредба.
И двата документа - РЕШЕНИЕ № ТД-01,0001 /11.01.2008 г. и ДоговорА за търговско управление заобикалят, т.е. непряко противоречат с императивните норми на Търговския закон, Закона за общинската собственост и произтичащата от него Наредба за условията и реда, при които общината упражнява правата си на собственик върху общинската част на капитала в търговските дружества на ОбС – Ямбол.
Този въпрос многократно е повдиган по време на заседания на Общински съвет – Ямбол, но до този момент Кметът на Община Ямбол не е предприел действия за отстраняване на нередностите. Същевременно Георги Славов е превишил правата си по смисъла на чл. 282 от Наказателния кодекс, като с издаването на РЕШЕНИЕ № ТД-01,0001 /11.01.2008 г. и ДоговорА за търговско управление е дал възможност на частно лице да се облагодетелства чрез общинската фирма. Тук, освен получените трудови възнаграждения от Иван Божилов, трябва да се имат предвид и извършените от него разпореждания с имущество на общинското дружество: продажба на личния си “Ситроен” чрез посредник на “Комуналуниверс”, продажба на имущество за старо желязо и други, за които вече сме ви сигнализирали.
Цитираните документи са издадени в нарушение на чл.309 ал.1 от Наказателния кодекс.
II. На 28 юли 2008 г. с разрешение на кмета Георги Славов е подписан Договор за учредяване на Гражданско дружество „Комунални дейности и благоустройство” между „Комуналуниверс”ЕООД – Ямбол и „Еко Бул Агро” – Сливен. Договорът е подписан с посочване на неверни обстоятелства от Иван Божилов, заради което са нанесени съществени вреди на търговското дружество с общински капитал.
Съгласно чл.9 ал. т. от Наредбата за условията и реда, при които Общината упражнява правата си на собственик върху общинската част на капитала в търговските дружества на ОбС – Ямбол, Общинският съвет е единственият орган, който има право да взема решения за участие на едноличните дружества с ограничена отговорност, с изцяло общински капитал, каквото е „Комуналуниверс” ЕООД, в други дружества.
В договора за учредяване на Гражданско дружество „Комунални дейности и благоустройство” е посочено, че участието на „Комуналуниверс”ЕООД се основава на решение на Общото събрание на дружеството, проведено на 25 юли
В Общински съвет – Ямбол многократно е повдиган въпросът за това на какво основание Иван Божилов еднолично, без решение на ОбС, е подписал договора за учредяване на Гражданското дружество. До този момент не сме получили отговор нито от Кмета на Община Ямбол, нито на упълномощения от него за прокурист г-н Божилов.
Чрез този договор е нанесена съществена вреда на общинското търговско дружество, което провокира високия обществен интерес по темата.
Преди учредяването на ГД „Комунални дейности и благоустройство”, „Комуналуниверс” ЕООД беше едноличен изпълнител на обществена поръчка за извършване почистване и поддържане на чистотата на територии за обществено ползване в гр.Ямбол, съгласно договор от 28.12.2007 г. и анекс към него от 01.04.2008 г., сключени между Община Ямбол като възложител и общинското дружество като изпълнител.
Подписаният впоследствие договор № 102/12.09.2008 г., сключен между Община Ямбол и ГД ”Комунални дейности и благоустройство” гр.Ямбол е със същия предмет на договора.
Видно от представените от Иван Божилов доказателства по гр.д.№ 1977/2008 г. в Ямболски районен съд по искова молба за незаконно уволнение (докладна от прокуриста Божилов до кмета на Община Ямбол от 27.10.2008 г.; справка за приходите на дружеството за
Предметът на дейност на ГД „Комунални дейности и благоустройство” е точно „участие в обществената поръчка „Почистване, поддържане на чистотата и озеленените територии за обществено ползване на гр. Ямбол”. Това събужда съмнения, че Георги Славов в качеството си на длъжностно лице, заемащо отговорен пост – кмет на Община Ямбол съзнателно е разрешил, а Иван Божилов съзнателно е подписал без съгласието на Общински съвет – Ямбол договор за участие на „Комуналуниверс”ЕООД в дружество, от който биха възникнали щети за общинското дружество.
При това Иван Божилов не е оправомощен да подписва такъв договор. Посоченото твърдение в договора за учредяване на ГД”Комунални дейности и благоустройство” за проведено Общо събрание на „Комуналуниверс”ЕООД е невярно.
Договорът за учредяване на Гражданско дружество „Комунални дейности и благоустройство” е нотариално заверен от сливенски нотариус, макар че седалището на “Комуналуниверс” и адресната регистрация на гражданското дружество е в Ямбол. С този документ се дава възможност на частно дружество да се облагодетелства за сметка на гражданите на Ямбол, тъй като чрез него е подписан договор за изпълнение на обществена поръчка за поддържане на чистотата и озеленените територии в Ямбол, средствата за която се осигуряват от постъпленията от такса смет в общинския бюджет. Съществена вреда е нанесена и на общинското дружество “Комуналуниверс”, като с подписването на договора за учредяване на ГД”Комунални дейности и благоустройство” се отнемат се отнемат най-големите дейности - „почистване” и „озеленяване”, които формират над 90% от неговите приходи още от момента на създаването му. Дава се възможност и на ГД”Комунални дейности и благоустройство” да ползва безвъзмездно базата на “Комуналуниверс” без решение на Общото събрание – в случая Общински съвет – Ямбол.
III. На 26 октомври 2009 г., кметът на община Ямбол в качеството си на длъжностно лице, е подписал референция № 7004/0418 в полза на “Газстроймонтаж”АД. В документа се твърди, че “през периода 2008-2009 г. фирма “Газстроймонтаж”АД успешно изпълни обект: Реконструкция тласкател от ЦПС “Ормана” до напорни водоеми “Боровец” гр. Ямбол. Общата стойност на договора е 8 189 340,51 лв. /без ДДС/.”. Описани са подробно изпълнени от “Газстроймонтаж”АД СМР. С подписания от кмета Георги Славов документ дружеството се препоръчва като надежден и коректен партньор, притежаващ необходимата механизация и квалифицирани специалисти.
Видно от собствените изявления на кмета Георги Славов пред местни и национални медии, реконструкцията на тласкателя все още не е приключила, тоест твърдението в референцията за успешно завършване на обекта е невярно. Същевременно не ни е известно община Ямбол да е подписвала какъвто и да е договор с “Газстроймонтаж” за изпълнението на този обект.
Твърденията в референцията представляват нарушение на чл. 308 ал.1 от Наказателния кодекс, тъй като цитираният документ е издаден от Георги Славов в качеството му на длъжностно лице заемащо отговорно служебно положение - кмет на Община Ямбол, в кръга на службата му по установените форма и ред. По смисъла на чл.179 от Гражданско-процесуалния кодекс такъв документ съставлява доказателство за изявленията пред длъжностното лице и за извършените от него и пред него действия. Референцията би могла да се използва от “Газстроймонтаж”АД при участие в търгове и конкурси по обществени поръчки.
Предвид гореизложените факти, настояваме да извършите всички действия в кръга на Вашата компетентност, с цел разкриване на обективната истина и при доказани злоупотреби да бъде потърсена съответната наказателна отговорност на виновните лица.
ДОКАЗАТЕЛСТВА:
1. Решение № ТД-01,0001 /11.01.2008 г.;
2. Договор за търговско управление/ 11.01.2001 г.;
3. Уведомително писмо Изх.№ 94 АА/006/11.01.2008 г.;
4. Наредба за условията и реда, при които Общината упражнява правата си на собственик върху общинската част на капитала в търговските дружества на ОбС – Ямбол;
5. Решение №291/29.10.2007г. на ОИК – Ямбол за избора ни за общински съветници.
6. Копие от референция № 7004/0418/26.10.2009 г.
С уважение:
Наско Иванов Стефанов
Пламен Петров Майсторов
Николай Димов Ганев
Каньо Николов Канев
Любомир Михайлов Керемидчиев
Няма коментари:
Публикуване на коментар